A tankönyv, mint forrás

Új tanév, új lap, de a téma maradjon a régi! A tanulás folyamatáról, konkrét módszereiről tavaly megkezdett cikksorozatomat – remélem kedves olvasóink örömére és egyetértésével – az új lapban, az új tanévben is folytatnám.

Olvasd tovább

Másoljunk vagy alkossunk?

A vázlatkészítés a tanulási folyamat egyik legfontosabb, a végső hatékonyságot döntően befolyásoló szakasza. A vázlat felépítésének módját és formáját tekintve is több megoldás közül választhatunk.

Olvasd tovább

No, most húzzuk alá a lényeget! 2. rész

Mozaikkal is serkenthetjük a lényegkiemelést. Ebben az esetben a kiinduló feladat ugyanaz. Tehát mindenki alakítsa ki a saját szóvázlatát, majd tegyük a lapokat középre, és a csoport alkosson egy közöset, amit minden tag el tud fogadni, és a további tanulásra alkalmasnak tart.

Olvasd tovább

No, most húzzuk alá a lényeget! – A lényegkiemelés szerepe a tanulási folyamatban

Szövegszerű megtanulandó tananyagok esetében fontos, hogy a szöveget kezelhető, átlátható részegységekre bontsuk. Ez már alsó tagozaton elkezdődik a mesék, mondák jeleneteinek megjelenítésével, a szöveg bekezdésekre tagolásával. Ez legtöbbször érthető is a gyerekek számára, és a részegységek határait harmadik, negyedik osztályban már maguk is meghatározzák. Segít ebben persze a tankönyvi szöveg tagolódása is.

Olvasd tovább

Emlékeztek? A múlt félévben tanultuk! 2. rész

Az igaz, hogy egy-egy tanulónk meglepően pontos és részletes ismeretei csak bizonyos részterületeket érintenek, és csak nagyon ritkán állnak össze rendszerré a gyerekek fejében, de a további kapcsolódások, és a rendszerek megalkotása szempontjából igenis segíthetnek.

Olvasd tovább

Emlékeztek? A múlt félévben tanultuk! – Az előzetes ismeretek szerepe a tanulási folyamatban

Az eddigiekben sorra vettük a tanulás kezdő szakaszainak az észlelés és a befogadás fázisának jellemzőit, a szükséges részképességek fejlesztési lehetőségeit. Egy nagyon fontos aspektusból meg kell még vizsgálnunk a tanulási folyamat első lépéseit. Ez pedig az előzetes ismeretek szerepe.

Olvasd tovább

„De jó, most a Laci bácsival lesz óránk!” 2.

Amikor csak tehetjük, színekkel, játékos feladatokkal, zenével, saját személyiségünk kisugárzásával mindig keltsünk pozitív érzelmeket a tanulás során, hogy azok kötődjenek a tanult információhoz, és akkor azt fogjuk érezni, hogy a gyerekek később is szívesen foglalkoznak az adott információval vagy tantárggyal.

Olvasd tovább

„De jó, most a Laci bácsival lesz óránk!”

– Melyik tantárgyat szereted a legjobban?
– Hát a történelmet.
– Tényleg? Pedig az nem is olyan könnyű. Miért pont azt?
– Mert nagyon kedves az Irci néni. Olyan érdekeseket mesél!

Olvasd tovább

Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése 2. rész

Az előző részben (Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése) leírtakkal ellentétes hatást vált ki a hagyományos órakezdés: – Üljetek le! Mi volt a házi feladat? Igen, 21 oldalon a 4-es feladat. No, nézzük, ki vállalja? Miért mindig ugyanazok jelentkeznek? Ugye ezt már mi magunk is unjuk? Hát még a gyerekek!

Olvasd tovább

Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése

Az eddigiekben a tanuláshoz szükséges legfontosabb részképességekről – a vizuális –és auditív percepcióról, valamint a koncentrációról – ejtettünk szót. Van azonban egy nagyon fontos tényező, aminek hiánya a fent említett képességek megléte ellenére blokkolhatja az egész tanulási folyamatot. Ez a részképesség a motiváció.

Olvasd tovább

A koncentráció képessége és fejlesztési lehetőségei 2. rész

A hagyományos tanórákon is megvalósítható – és megvalósítandó – feladat tanulóink figyelmének erősítése. Szinte minden hagyományos munkafüzeti gyakorlatsor, tollbamondás, feladatmegoldás fejleszti a koncentrációt, ha megvalósul. De megvalósul-e teljes körűen?

Olvasd tovább

A koncentráció képessége és fejlesztési lehetőségei

Ha most nem figyelsz, nem fogod tudni!!! Hányszor szólítjuk fel tanítványainkat, hogy figyeljenek ránk, a tankönyvi szövegre, az illusztrációra, egymásra? S mindez hányszor eredményes?

Olvasd tovább

Az auditivitás fejlesztése 2.

Tehát nekünk pedagógusoknak és szülőknek muszáj auditiv megfigyelést is fejlesztő gyakorlatokat, játékokat becsempésznünk a gyerekekkel való mindennapos tevékenységeinkbe. Pedagógusként ugyanúgy, mint a vizualitás fejlesztés esetében, különösen az óráink elejére.

Olvasd tovább

Az auditivitás fejlesztése

Ugye hányszor érezzük, hogy van, akinek hiába mondtuk el már harmadszor ugyanazt, még mindig nem köszön vissza belőle semmi. Pedig ahogy megyünk előre az években, egyre többször kényszerülünk rá, hogy alkalmazzuk a tanári magyarázat módszerét.

Olvasd tovább