Készítsünk memóriavázlatot

Hogyan tudjuk elérni, hogy tanulóink a tankönyvi szöveget, a füzetben található gondolatokat, a térkép információit önállóan legyenek képesek megjeleníteni, rendszerezni?

Olvasd tovább

A tankönyv, mint forrás

Új tanév, új lap, de a téma maradjon a régi! A tanulás folyamatáról, konkrét módszereiről tavaly megkezdett cikksorozatomat – remélem kedves olvasóink örömére és egyetértésével – az új lapban, az új tanévben is folytatnám.

Olvasd tovább

Másoljunk vagy alkossunk?

A vázlatkészítés a tanulási folyamat egyik legfontosabb, a végső hatékonyságot döntően befolyásoló szakasza. A vázlat felépítésének módját és formáját tekintve is több megoldás közül választhatunk.

Olvasd tovább

No, most húzzuk alá a lényeget! 2. rész

Mozaikkal is serkenthetjük a lényegkiemelést. Ebben az esetben a kiinduló feladat ugyanaz. Tehát mindenki alakítsa ki a saját szóvázlatát, majd tegyük a lapokat középre, és a csoport alkosson egy közöset, amit minden tag el tud fogadni, és a további tanulásra alkalmasnak tart.

Olvasd tovább

No, most húzzuk alá a lényeget! – A lényegkiemelés szerepe a tanulási folyamatban

Szövegszerű megtanulandó tananyagok esetében fontos, hogy a szöveget kezelhető, átlátható részegységekre bontsuk. Ez már alsó tagozaton elkezdődik a mesék, mondák jeleneteinek megjelenítésével, a szöveg bekezdésekre tagolásával. Ez legtöbbször érthető is a gyerekek számára, és a részegységek határait harmadik, negyedik osztályban már maguk is meghatározzák. Segít ebben persze a tankönyvi szöveg tagolódása is.

Olvasd tovább

Emlékeztek? A múlt félévben tanultuk! 2. rész

Az igaz, hogy egy-egy tanulónk meglepően pontos és részletes ismeretei csak bizonyos részterületeket érintenek, és csak nagyon ritkán állnak össze rendszerré a gyerekek fejében, de a további kapcsolódások, és a rendszerek megalkotása szempontjából igenis segíthetnek.

Olvasd tovább

Emlékeztek? A múlt félévben tanultuk! – Az előzetes ismeretek szerepe a tanulási folyamatban

Az eddigiekben sorra vettük a tanulás kezdő szakaszainak az észlelés és a befogadás fázisának jellemzőit, a szükséges részképességek fejlesztési lehetőségeit. Egy nagyon fontos aspektusból meg kell még vizsgálnunk a tanulási folyamat első lépéseit. Ez pedig az előzetes ismeretek szerepe.

Olvasd tovább

„De jó, most a Laci bácsival lesz óránk!” 2.

Amikor csak tehetjük, színekkel, játékos feladatokkal, zenével, saját személyiségünk kisugárzásával mindig keltsünk pozitív érzelmeket a tanulás során, hogy azok kötődjenek a tanult információhoz, és akkor azt fogjuk érezni, hogy a gyerekek később is szívesen foglalkoznak az adott információval vagy tantárggyal.

Olvasd tovább

„De jó, most a Laci bácsival lesz óránk!”

– Melyik tantárgyat szereted a legjobban?
– Hát a történelmet.
– Tényleg? Pedig az nem is olyan könnyű. Miért pont azt?
– Mert nagyon kedves az Irci néni. Olyan érdekeseket mesél!

Olvasd tovább

Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése 2. rész

Az előző részben (Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése) leírtakkal ellentétes hatást vált ki a hagyományos órakezdés: – Üljetek le! Mi volt a házi feladat? Igen, 21 oldalon a 4-es feladat. No, nézzük, ki vállalja? Miért mindig ugyanazok jelentkeznek? Ugye ezt már mi magunk is unjuk? Hát még a gyerekek!

Olvasd tovább

Jé, ez ilyen érdekes! – A tanulási motiváció fejlesztése

Az eddigiekben a tanuláshoz szükséges legfontosabb részképességekről – a vizuális –és auditív percepcióról, valamint a koncentrációról – ejtettünk szót. Van azonban egy nagyon fontos tényező, aminek hiánya a fent említett képességek megléte ellenére blokkolhatja az egész tanulási folyamatot. Ez a részképesség a motiváció.

Olvasd tovább

A koncentráció képessége és fejlesztési lehetőségei 2. rész

A hagyományos tanórákon is megvalósítható – és megvalósítandó – feladat tanulóink figyelmének erősítése. Szinte minden hagyományos munkafüzeti gyakorlatsor, tollbamondás, feladatmegoldás fejleszti a koncentrációt, ha megvalósul. De megvalósul-e teljes körűen?

Olvasd tovább

A koncentráció képessége és fejlesztési lehetőségei

Ha most nem figyelsz, nem fogod tudni!!! Hányszor szólítjuk fel tanítványainkat, hogy figyeljenek ránk, a tankönyvi szövegre, az illusztrációra, egymásra? S mindez hányszor eredményes?

Olvasd tovább

Az auditivitás fejlesztése 2.

Tehát nekünk pedagógusoknak és szülőknek muszáj auditiv megfigyelést is fejlesztő gyakorlatokat, játékokat becsempésznünk a gyerekekkel való mindennapos tevékenységeinkbe. Pedagógusként ugyanúgy, mint a vizualitás fejlesztés esetében, különösen az óráink elejére.

Olvasd tovább