A pedagógusi szakma egyik legnagyobb kihívása a csoportmunka előkészítése és „levezénylése” a tanórán. Számos kérdéssel kell közben megküzdeni: hány főig érdemes csoportban dolgoztatni a diákokat? Hogyan dolgozzák fel a tananyagot közösen úgy, hogy abból profitálni is tudjanak? Milyen szerepeket osszunk le az egyes csoportokban, hogy ne csak egy tanuló végezze el az összes feladatot? Milyen feladatokat adjunk, hogy ne csússzunk ki az időből?

Ezekkel a kérdésekkel kell megküzdeni, és van úgy, valljuk be őszintén, hogy el is megy a kedvünk tőle. De van 3 olyan ok, ami miatt érdemes magunkat átrágni és beletanulni a csoportfeladatok írásába és alkalmazásába.

  1. A tanulók szeretnek kisebb csoportokban beszélgetni
    Egy osztályközösségben – bármilyen létszámról is van szó – természetes, hogy klikkek alakulnak ki. Ezek hasonló érdeklődés, szimpátia alapján szerveződnek. Helyettesítéskor van, hogy nem „csinálunk semmit”, viszont érdemes ilyenkor megfigyelni, hogyan alakulnak ki beszélgetések, csoportok, hogyan alakulnak át ezek az óra végére, és a tapasztalatokat fel lehet használni egy tanórán a csoportok kialakítására.
  2. Számos szerepet kipróbálhatnak
    A gyermek egyik feladata a szereptanulás. Akár a társadalom által kijelölt, akár a maga választotta szerepek megtanulása és begyakorlása. Ha a tanórát egy kerettörténetbe helyezzük, pl. egy nyomozásra invitáljuk őket, akkor már szerepbe helyezzük őket, és aztán az óra végén vagy következő órán megbeszélhetjük, hogy kinek melyik szerep volt komfortos, vagy esetleg egyáltalán nem esett neki jól a szerepbe helyezkedés. Ez is egy információ, amit később felhasználhatunk.
  3. Nő az önbizalmuk
    Amikor az órán nem frontális munka van, az egyszerre lehet különleges, ugyanakkor szorongással is eltöltheti a diákokat. Hiszen nem a megszokott menete van az órának, és ráadásul önállóan is kell dolgozniuk. A páros vagy csoportos munka azonban jó hangulatban is telhet, amely elengedhetetlen feltétele a tanulásnak, hiszen a félelem vagy szorongás közepette nem lehet tanulni, hiszen a tanuláshoz köthető funkciók legátlódnak. A jó hangulat kreatív gondolatokat eredményezhet, ezáltal nő az önbizalom, hogy a megszokottól eltérő megoldásokat alkalmazták, pusztán azért, mert a feladat megoldásában nem volt korlátozás.

A csoportmunkát érdemes rövidebb feladatokkal indítani,

hogy mind a pedagógusnak, mind a diáknak sikerélménye legyen. Ha az osztályközösség még nem szokott hozzá a csoportban való dolgozáshoz, akkor alkossunk először párokat, így talán jobban le tudják maguk között osztani a szerepeket és a feladatokat. Emellett az is fontos, hogy ha párokat alakítunk ki, akkor legyen koncepciónk. Például a gyengébb tanuló mellé az erősebb, vagy egymást csak lazán ismerő tanulók stb. Attól függ, mi a célunk. A tanulásban gyengébben teljesítő tanuló vagy az osztálytagok közti kohézió erősítése. Bármit választunk, mindenképpen izgalmas út lesz, mely bár nehézségekkel teli, fejlődést jelenthet tanárnak és diáknak egyaránt.

Hézl József
ahaelmeny.hu


Témához kapcsolódó cikkek:

  • Nem is tanulunk, „csak” játszunk!

    Nem is tanulunk, „csak” játszunk!

    Memorizálási játékok alkalmazása a konkrét tantárgyi tanulásban – memória-dominó: a tartósabb megjegyzés érdekében hogyan tudjuk élményszerűbbé, érzelemmel telítetté tenni a tanulási folyamatot.

    Tovább a cikkhez >>

  • Nem is tanulunk, „csak” játszunk! 2.

    Nem is tanulunk, „csak” játszunk! 2.

    Legutóbb a memória-dominó módszerét igyekeztem bemutatni, az alább következőkben pedig a „Kincstár” nevű memorizálási játékkal foglalkozunk.

    Tovább a cikkhez >>

  • Nem is tanulunk, „csak” játszunk! 3.

    Nem is tanulunk, „csak” játszunk! 3.

    Még mindig memorizálási játék. Mivel már ez a harmadik ebben a sorozatban, kedves olvasóim lassan azt fogják gondolni, ez a mániám. Részben igazuk is van azoknak, akik így érzik. Tényleg rendkívül fontos, hogy a tanulási folyamatokat játékossá tegyük. Tényleg elűzi a tanulók ellenállását, passzívitását, ha változatos, érdekes, belső interakciókat igénylő, tanulói aktivitást motiváló játékokat tudunk…

    Tovább a cikkhez >>


*Borítókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

Számunkra fontos a véleménye.
Kérjük mondja el, írja le gondolatait a tanulással kapcsolatban felmerülő témákban!


További bejegyzések:


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .