Visszajelzést adni a gyerekek teljesítményére nem újkeletű dolog. Azonban annak formája már vet fel kérdéseket. Hogyan adjuk a visszajelzést? Milyen közeget teremtünk hozzá? Egymás előtt vagy egyenként adjuk a visszajelzést? Mi a célunk vele? Ezek a kérdések azért jók, mert segítenek megtervezni egy olyan órát, amelyen csak erről van szó.
Az önreflexió segítése pedagógusként
Amikor tanulóink tantárgyi értékelést kapnak bizonyítvány formájában, fontos a önértékelés kialakítása, tehát az önreflexió készségének fejlesztése. Reálisan össze tudja-e vetni az elért eredményeket a tanuló a céljaival, a befektetett idővel és energiával?
Az önreflexiós képesség az életében később is több területen hasznos lesz.
Elfogadó és biztonságos közeg
Akár csoportos, akár egyszemélyes megbeszélést tartunk erről, mindegyiknél fontos, hogy a gyermek úgy érezze, itt elmondhatja a félév során szerzett tapasztalatait saját magával és a tanulmányaival kapcsolatban. Más szóval, ha ezt számonkérő módon tesszük, akkor akár testi tüneteket is produkálhat a tanuló: görcsölni kezd a gyomra, hányingere lesz. A teljesítmény értékelése sosem egyszerű téma, már csak azért sem, mert a gyerek jegyei a tanár teljesítményét is tükrözhetik.
Egy lehetséges teljesítményértékelő óra
Az én olvasatomban ez úgy történik, hogy amikor a tanulók kézhez kapják a bizonyítványukat, akkor megkérdezem tőlük, hogy tízes skálán, ahol a 0 a semennyire és a 10 nagyon, mennyire elégedettek a saját teljesítményükkel. Ilyenkor mondanak egy számot, amely további beszélgetésre adhat lehetőséget. A skálázás azért jó, mert aki kevésbé beszédes, az is tud saját magának egy pici visszajelzést adni, így nem megy el az óráról anélkül, hogy ne kapna valamit.
A további beszélgetés valahogy így nézne ki:
- Nyolc.
- Ó, a 8 nagy megelégedettséget jelent neked.
- Hát igen, de azért ott van az a matek 3-as, amit azért szívesen tornáznék feljebb.
- Akkor ez igazán jó feladat a következő félévre. Mit tennél azért, hogy jobban menjen ez a tantárgy?
- Szeretnék helyet változtatni, mert innen nem hallom jól, amit a tanár mond.
- Ez egy konkrét lépés. Van még esetleg más is, amit tennél?
- Igen. Többet kérdeznék. Látom, hogy a tanár is vevő a kérdésekre, így lesz bátorságom hozzá, hogy megkérjem, magyarázza el még egyszer.
- Gratulálok neked, hogy ilyen szépen megfogalmaztad a lépéseket. Sok sikert, erőt és örömöt a következő félévre!
Az elismerés fontossága
Minden esetben adjunk pozitív visszajelzést a tanulónak, mert ebből az odafigyelést és az elfogadást éli meg. Ha csak kettes szinten elégedett a teljesítményével, akkor is vissza lehet neki jelezni, hogy milyen jó, hogy többet szeretne kihozni magából, mint amennyit eddig mutatott meg a teljesítményéből.
Az iskola az elfogadás és a biztonság tere kell, hogy legyen, és hogy ez kialakuljon, erre egy ilyen beszélgetés nagyszerű lehetőség, akár osztályfőnöki óra keretében.
Éljünk vele minél gyakrabban, hogy gyermekeink megéljék a szeretetteljes közeget!
*Borítókép: StockSnap képe a Pixabay -en.