Több olyan kollégával, kolléganővel is kapcsolatban állok, akik vagy a „Tanulnijó” tanfolyamok kapcsán, vagy egyéni foglalkozásokon, vagy fejlesztő pedagógusként azzal szembesülnek, hogy felső tagozaton rengeteg adatot, definíciót, évszámot, verset kell a gyerekeknek folyamatosan memorizálniuk. Tényleg nem értem, hogy miért. Lassan húsz éve szajkózzuk, hogy a tantárgyi tartalom csak eszköze a képességfejlesztésnek, hogy a tanulás – tanítás folyamatának az az igazi célja, hogy tanítványaink képessé váljanak az eredményes további tanulásra, tudjanak majd helyt állni a középiskolában, a felsőoktatásban. Hogy ne ijedjenek meg felnőtt fejjel, ha egy munkahelyen innovatív, újszerű megoldásokat kell tanulniuk újra meg újra.
Ehhez pozitív tapasztalat, a tanuláshoz kötődő sikerélmény kell. Tájékozódás, eligazodás, szövegértés, helyzetelemzés, és még rengeteg minden más, de biztosan nem még egy tucat évszám, adat, definíció memorizálása 12 évesen. Mert abból csak kudarcélmény lesz, és a kérdés:
Ezt most minek? Mire megyek ezzel? Miért kell megtanulni?

Tényleg miért? Miért kell megtanulni a viszonyszók fajtáit és meghatározásukat?
Miért nem írunk inkább olyan párbeszédeket csoportonként, amelyben viszonyszók vannak?
Aztán a csoportok adják elő egymásnak ezeket a párbeszédeket!
A többiek figyeljék, melyik fajta viszonyszóból volt a legtöbb!
De mindezt úgy, hogy közben használhatják az erre vonatkozó táblázatot.

Ugye hihető, hogy a történelem évszámokkal, földrajzi adatokkal, idegen kifejezések sorozatával is tudnánk hasonló megoldásokat alkalmazni?
Így a gyerekek élveznék, szívesen foglalkoznának a tantárgyi témákkal, és még csak el sem térnénk a tantervtől.
De ha mindez csak megjegyzendő feladatként, teherként nehezedik rájuk, akkor a tantárgyi témát és magát a tanulást is megutálják.

És ez márt nagy baj. Hiszen egy életen át tanulniuk kell. Nem lenne jó, ha idejekorán elvennénk a kedvüket.

Tehát a legfontosabb kérdés szülőként és pedagógusként is nem az, hogy hogyan tudom megtanítani, hanem az:

Hogyan tudom sikerélményhez juttatni a megtanulandó tartalom kapcsán?

*Borítókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

Számunkra fontos a véleménye.
Kérjük mondja el, írja le gondolatait a tanulással kapcsolatban felmerülő témákban!


További bejegyzések:


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .