Az auditivitás fejlesztése c. bejegyzés folytatása:
Tehát nekünk pedagógusoknak és szülőknek muszáj auditiv megfigyelést is fejlesztő gyakorlatokat, játékokat becsempésznünk a gyerekekkel való mindennapos tevékenységeinkbe. Pedagógusként ugyanúgy, mint a vizualitás fejlesztés esetében, különösen az óráink elejére.
A feladatstruktúra ugyanaz, mint a vizualitásfejlesztésnél. A hangok megfigyeltetésének szakaszában a gyerekek még nem tudják mi lesz a kérdés, a feladat. Az alaputasítás mindig így hangzik:
– Csukd be szemed, és figyeld meg milyen hangokat (szavakat, számokat, stb.) hallasz!
S a megfigyelés után jön a kérdés, a feladat. A legkisebbeknél természetesen egészen játékos formában:
– Öt érdekes hangot adok, figyeljétek meg csukott szemmel!
Utána: – Rajzoljátok le (mondjátok el, rakjátok ki) a hallott sorrendben, mik adták ezeket a hangokat!
Természetesen ebbe a struktúrába folyamatosan becsempészhetjük a tantárgyi tartalmakat. Nézzünk pár egyszerű, könnyen továbbgondolható példát:
1. Tananyag: állatmesék vagy háziállatok
5 állathang meghallgatása: malac, liba, cica, kígyó, ló
Rajzold le a megfelelő sorrendben mely állatok adták ezeket a hangokat! Keretezd be a kakukktojást!
2. Tananyag: történelem-kronológia
Felsorolok hat uralkodót (csatát, hadvezért).
Sorold fel (egymás alá) az elhangzott uralkodókat időrendi sorrendben!
Írj mindegyik név mellé egy országot!
3. Tananyag: számfogalom, helyiérték
Egyesek: taps
Tízesek: koppintás
Százasok: dobbantás
Ezresek: csettintés
Ezek hangoztatása tetszés szerinti számban a pedagógus részéről.
Írjátok le milyen négyjegyű számot jelentett ez a hangsor!
4.Tananyag: földrajz-térképismeret
Felsorolok 6-8 országot (fővárost, folyót, tájat, stb).
Írd le a hallottakat kelet-nyugati sorrendben!
Írd le a hallott országokat (városokat) területi nagyságuk szerinti sorrendben!
Sorold fel a hallottakat népességük számának megfelelő sorrendben!
5. Tananyag: idegennyelv-szavak, szófajok, helyesírás, csoportosítás
6-8 szó hallás utáni megfigyelése
Jelenítsétek meg rajzzal a szavakat a hallott sorrendben!
Szófajonkénti csoportosításban írjátok le a hallott szavakat!
Alkossatok velük mondatokat úgy, hogy legalább három szó szerepeljen a hallottakból mondatotokban!
Az auditív percepció fejlesztésének legtermészetesebb színtere az ének-zene óra és a zenetanulás. Ezek jelenlegi helyzetét – sajnos – nem kell ecsetelnem. Ha már így van – egyáltalán nem beletörődve, csak alkalmazkodva – a lehető legtöbbet énekeljünk a gyerekekkel otthon, és persze magyar, környezet –és természetismeret, történelem, testnevelés (indulók), idegen nyelvi órákon, amikor csak egy kicsi alkalom is van rá.
A következőkben a koncentráció – mint a legfontosabb tanulási részképesség – fejlesztésének lehetőségeiről ejtünk szót.