„De jó, most a Laci bácsival lesz óránk!”

A tanulási motiváció fejlesztése 3. rész

– Melyik tantárgyat szereted a legjobban?
– Hát a történelmet.
– Tényleg? Pedig az nem is olyan könnyű. Miért pont azt?
– Mert nagyon kedves az Irci néni. Olyan érdekeseket mesél!

Ugye ismerős párbeszéd? Elég általános, sokszor elhangzik valami hasonló, ez konkrétan az én gyermekkoromból való. A gyerekek a fenti kérdésre legtöbbször ma is hasonlóan reagálnak. Tehát nem a tantárgyat vagy tantárgyakat kedvelik igazából, hanem a tanár nénit vagy a tanár bácsit, és rajta keresztül az általa képviselteket.

Dr. Szalai Katalin gyermekpszichológustól hallottam először:

A tárolt információk, később a megtanulandó adatok a velük egy időben látott, halott, érzékelt hangulatokhoz, érzelmekhez kötődnek, velük együtt rögzülnek. Ráadásul minden esetben, amikor az adott információt fel kell idéznünk, ezek az érzelmek fognak vele együtt felszínre kerülni. Tehát ha nem sikerül egy konkrét tantárgyi tartalom tanításának során a tanórákon meleg hangulatot és színeket, pozitív, biztató, bátorító attitűdöt, érzelmeket keltenünk, akkor ne csodálkozzunk, hogy a gyerekek a házi feladat készítése vagy dolgozatírás esetén is „taszítják” a feladatot, hiszen negatív érzelem kötődik hozzá.

Ezért nagyon fontos a családban, az oviban és az iskolában is a biztonságot nyújtó tárgyi környezet, a meleg színek, a bátorító – és nem szorongást keltő – felnőttek jelenléte.

Robert Fischer, a londoni tanulási és gondolkodási készségek fejlesztésére létesített intézet (Centre for Thinking Skills) igazgatója, a Brunel University tanára a kétféle felnőtti magatartás jegyeit az alábbiak szerint foglalta össze:

A bátorító felnőttA szorongást keltő felnőtt
kivárfigyelmetlen
az önállóságot hangsúlyozzaerőszakos
aktívan figyelkigúnyolja a gyermeket
elfogadja a gyermek döntéseitelutasítja az új ötleteket
segítőkészháttérbe szorítja a gyermeket
elérhetőtürelmetlen
értékeli a kreatív ötleteketvallat, sürget
egyenlőként bánik a gyerekekkelkritikus
valódi érdeklődést mutatnem fogad el javaslatot
nem ítél gyorsannincs benne érdeklődés
optimista az eredményt illetően
a tévedésekben a tanulást látjaelőre eldönti, milyen választ vár

Folyt. köv.

Oszd meg, ha hasznosnak találod! Köszönöm :)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..