A tanulási motiváció fejlesztése 2. rész
– Melyik tantárgyat szereted a legjobban?
– Hát a történelmet.
– Tényleg? Pedig az nem is olyan könnyű. Miért pont azt?
– Mert nagyon kedves az Irci néni. Olyan érdekeseket mesél!
Ugye ismerős párbeszéd? Elég általános, sokszor elhangzik valami hasonló, ez konkrétan az én gyermekkoromból való. A gyerekek a fenti kérdésre legtöbbször ma is hasonlóan reagálnak. Tehát nem a tantárgyat vagy tantárgyakat kedvelik igazából, hanem a tanár nénit vagy a tanár bácsit, és rajta keresztül az általa képviselteket.
Dr. Szalai Katalin gyermekpszichológustól hallottam először:
A tárolt információk, később a megtanulandó adatok a velük egy időben látott, halott, érzékelt hangulatokhoz, érzelmekhez kötődnek, velük együtt rögzülnek. Ráadásul minden esetben, amikor az adott információt fel kell idéznünk, ezek az érzelmek fognak vele együtt felszínre kerülni. Tehát ha nem sikerül egy konkrét tantárgyi tartalom tanításának során a tanórákon meleg hangulatot és színeket, pozitív, biztató, bátorító attitűdöt, érzelmeket keltenünk, akkor ne csodálkozzunk, hogy a gyerekek a házi feladat készítése vagy dolgozatírás esetén is „taszítják” a feladatot, hiszen negatív érzelem kötődik hozzá.
Ezért nagyon fontos a családban, az oviban és az iskolában is a biztonságot nyújtó tárgyi környezet, a meleg színek, a bátorító – és nem szorongást keltő – felnőttek jelenléte.
Robert Fischer, a londoni tanulási és gondolkodási készségek fejlesztésére létesített intézet (Centre for Thinking Skills) igazgatója, a Brunel University tanára a kétféle felnőtti magatartás jegyeit az alábbiak szerint foglalta össze:
A bátorító felnőtt | A szorongást keltő felnőtt |
---|---|
kivár | figyelmetlen |
az önállóságot hangsúlyozza | erőszakos |
aktívan figyel | kigúnyolja a gyermeket |
elfogadja a gyermek döntéseit | elutasítja az új ötleteket |
segítőkész | háttérbe szorítja a gyermeket |
elérhető | türelmetlen |
értékeli a kreatív ötleteket | vallat, sürget |
egyenlőként bánik a gyerekekkel | kritikus |
valódi érdeklődést mutat | nem fogad el javaslatot |
nem ítél gyorsan | nincs benne érdeklődés |
optimista az eredményt illetően | |
a tévedésekben a tanulást látja | előre eldönti, milyen választ vár |