Folyt. köv. Készítsünk memóriavázlatot
Ha ez megvan, és a gyerekek egymásnak meg is mutatták munkáikat, konszenzusra jutottak abban, hogy melyek a legfontosabb – vázlatunkból kihagyhatatlan elemek – akkor megkérhetjük őket arra, hogy a szavak helyett – ahol csak tudnak – alkossanak jeleket, szimbólumokat, rajzos megjelenítési formákat. Természetesen megtartva a memóriavázlat sor és színszerkezetét.
Mi is arra emlékszünk a legjobban, amit magunk találtunk ki, amit magunk is megtettünk. Így vannak ezzel a gyerekek is. Adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy önálló ötleteik legyenek a tananyagi tartalom vizuális megjelenítésére vonatkozóan! Meg fogunk lepődni, hogy milyen jó ötleteik vannak.
A fenti példánál maradva, vannak, amit nagyon könnyen le tudnak rajzolni. Például a lepkét, a rovar részeit. Vannak dolgok, amit elvonatkoztatással oldanak meg, és alkotnak egy szimbólumot. Volt olyan tanítványom, aki a „kemény külső váz” kifejezés helyett rajzolt egy katonai pajzsot, a fedőszárny helyett egy duplafedeles repülőgép sziluettjét. Neki ezekről a szimbólumokról eszébe jutottak a megfelelő tantárgyi fogalmak, hiszen a szimbólumokat ő maga alkotta meg.
Természetesen a cél az, hogy a gyerekek önállóan is tudjanak ilyen jellegű vázlatokat alkotni, de ahhoz négy-öt alkalommal közösen, páros esetleg kiscsoportos munkaformákban meg kell alkotnunk a memóriavázlatot, és egymásnak is be kell mutatnunk a munkáinkat, hogy a jó ötleteket egymástól is elleshessük.
Akiket eddig megkérdeztem továbbképzéseken, mind azt mondták, örülnének, ha tanítványaik úgy jönnének az órájukra, hogy ilyen jellegű vázlatot készítettek otthon vagy a napköziben. Hogyan tudjuk ezt motiválni?
Két egyszerű lehetőség:
Az egyik, hogy a feleltetésnél adunk felkészülési időt. Ha a felelésnél a tanulónak lehetősége van 3 percben, hogy gyorsan összeírja egy üres lapra, hogy miről akar beszélni, rögtön értelmet nyert az memóriavázlat otthoni elkészítése. Hiszen egy színes, struktúrált, vizuális elemeket tartalmazó vázlatra sokkal könnyebb visszaemlékezni, mint a fehér lapon a sok fekete betű halmazára.
A másik lehetőség, hogy azokat, akik önszorgalomból a tananyagról bármilyen önállóan elkészített munkát, vázlatot, táblázatot mutatnak be megjutalmazom egy piros ponttal vagy az általam használt bármi más jutalmazási eszközzel.
Mindettől függetlenül fontos megjegyeznünk, hogy a memóriavázlat a tananyag szerkezetét és belső összefüggéseit megmutató vázlatot nem váltja ki és nem teszi fölöslegessé, hiszen az azért van, hogy megértsük, a memóriavázlat pedig azért, hogy megjegyezzük és visszaidézzük a tananyag tartalmát.
Mi pedagógusok pedig tudjuk jól, hogy sok esetben előfordul, hogy a megértés és a megjegyzés nem jár együtt. Pedig mindegyikre szükség van!
Fontos lenne, hogy a gyerekek az iskolában megtanulják a különböző vázlatírási formákat. Hatékonyabbá tenni a tanulásukat. Az ismétlésnél, az ismeretanyag rendszerezésénél nagy segítséget jelentenének a vázlatok. (ismeretanyaghoz, a tanuló egyéniségéhez leginkább megfelelőt válaszhassák ki). A sikerélmény motiváló hatással lenne a tanulásukra.
Tisztelettel: Szél Józsefné