Hogyan tudjuk elérni, hogy tanulóink a tankönyvi szöveget, a füzetben található gondolatokat, a térkép információit önállóan legyenek képesek megjeleníteni, rendszerezni?
Elsősorban úgy, hogy erre vonatkozólag egyszerű, átlátható mintákat mutatunk nekik, és dolgozunk ki együtt. Ennek egyik alapformája a memóriavázlat.
A memóriavázlat egy egyszerű, a gyerekek által is könnyen áttekinthető szerkezetű vázlatforma.
A tankönyvi szöveget bekezdésenként olvassuk, és a bekezdésekről rögtön az olvasás közben készítjük a vázlatot. A bekezdéseket megszámozzuk, és az adott szám után láncszerűen felírjuk az adott bekezdésben lévő legfontosabb szavakat, szószerkezeteket. Ehhez bekezdésenként más színt választunk.
Sajnos a hagyományos vázlatkészítési struktúrákban nem nagyon jelennek meg a színek és a vizuális elemek. Pedig a színek elkülönítenek az agyunkban területeket és tartalmakat, tehát sokat segítenek a memorizálásban.
Tehát a témaegységenként megszámozott és különböző színekkel megjelenített szósorokat, fogalmakat a gyerekek lehetőleg saját ötleteik alapján az olvasással párhuzamosan jelenítsék meg. Ebben az esetben nem fordulhat elő, hogy nem az olvasott szövegre figyelnek, hiszen a szöveg alapján azonnal alkotni kell valamit, ami csak úgy születhet meg, ha a szöveg információit felhasználjuk. Biztosan átszalad az információs tartalom a gondolatunkon, ha ki kell választanunk, hogy abból mit írunk le, hova és hogyan.
Nézzünk egy példát:
Mi világunk – környezetismeret 4.o. Rovarok
