Nem is tanulunk, „csak” játszunk! 3.

Memorizálási játékok alkalmazása a konkrét tantárgyi tanulásban – kettős kör

Még mindig memorizálási játék. Mivel már ez a harmadik ebben a sorozatban, kedves olvasóim lassan azt fogják gondolni, ez a mániám. Részben igazuk is van azoknak, akik így érzik. Tényleg rendkívül fontos, hogy a tanulási folyamatokat játékossá tegyük. Tényleg elűzi a tanulók ellenállását, passzivitását, ha változatos, érdekes, belső interakciókat igénylő, tanulói aktivitást motiváló játékokat tudunk a tanulás hagyományos lépései közé csempészni.

S mivel nagyon sok órát kell tartanunk ugyanazon tanulóknak, az sem mindegy, hány ilyen játékos formát ismerünk, és tudunk saját tantárgyunk megtanulandó tartalmaihoz illeszteni. Természetes, hogy a gyerekek a legjobb formát is megunják, ha mindig csak azt az egyet alkalmazzuk. Ezért tartom rendkívül fontosnak pedagógus kollégáim ilyen irányú módszertani felkészültségét.

Persze az is igaz, hogy ezeket a módszereket leginkább továbbképzésen lehet elsajátítani, ahol nem csak olvasunk róla, hanem jól sikerült példákat is láthatunk, és magunk is kipróbálhatjuk a memorizálási játék elkészítését és felhasználását is.

Nézzük tehát a „kettős kört”, ami párosítható tanulási tartalmak gyakorlását segíti!
Először is kédéskártyákat kell készítenünk a játékhoz. A kártyák egyik oldalán a kérdés, másik oldalán a válasz található.
Íme néhány konkrét tantárgyi példa:
kettos-kokettos-kor1

A fenti példákon kívül természetesen lehet bármilyen párosítandó tantárgyi tartalom:

• idegen nyelvű kifejezés és magyar megfelelője
• történelmi személyiség és szerepe
• mű és szerzője
• fogalom megnevezése és a fogalom meghatározása
• állatok vagy növények és legfontosabb jellemzőik
• anyagnév és vegyjele stb.

Természetesen mindenki a saját szaktárgyának megfelelően be tudja helyettesíteni melyek azok a tantárgyi tartalmak, amelyek ilyen strukúrában szóba jöhetnek. Én mindenesterte azt tapasztalom, hogy nagyon sok olyan tartalmat tanulunk a gyerekekkel, amelyek ilyen jellegű játékban gyakorolhatók.

Annyi kártyát kell készítenünk, ahány pár lesz a kettős körben.
A kettős kört úgy a legegyszerűbb kialakítani, ha előbb alkotunk egy kört, valakit megkérünk, hogy foduljon be a jobb kezénél állóval szembe, ezután ezt miden második gyermek tegye meg. Így kialakul a kettős kör.

Természetesen páros számú résztvevővel valósítható meg. Amennyiben páratlan a tanulóink száma, nekünk is részt kell venni a játékban. A későbbiek során – ha már van gyakorlatuk a játékban a gyerekeknek – ezt megoldhatjuk úgy is, hogy egy valakit kiveszünk a játék levezénylésére.

A belső körön állók kapják a kártyákat, és a kérdésoldalt mutatják a társuk felé.
Természetesen megbeszéljük, hogy mihez mit keresünk. Tehát ha a kérdés oldalon egy költő neve van, akkor tisztáznunk kell, hogy a tanult műveit, esetleg a születési és halálozási évszámát tanuljuk-e most kettős körrel.
A belső körön állók megkérdezik a kezükben lévő kártya kérdésoldalát mutatva, hogy szemben álló társuk tudja-e mi lehet a másik oldalon. Ha tudja, nagyon megdicséri a társát.

Ha nem megy, akkor meg is mutathatja és el is mondja a helyes választ párjának, segítve őt a tanulásban. A cél az, hogy végül a külső körön állók a kártyák kérdés oldalát látva is el tudják mondani a választ. Ha ez megtörtént a belsők feltétlenül fejezzék ki elismerésüket, a külsők pedig köszönjék meg a segítséget.

Ezzel már nem csak a tantárgyi tartalmat tanuljuk, gyakoroljuk!
Amikor látjuk, hogy a párok közötti interakció lezajlott, tapsolunk, és a tapsra a külső körön lévők egyet jobbra (esetleg balra) lépnek. Így találkoznak a következő kérdéssel.

Mindezt addig folytatjuk, amíg a külső körön lévők vissza nem érnek az eredeti párjukhoz. Ekkor a párok lapot is cserélnek és helyet is cserélnek. Így az eddigi kérdezők válaszadókká, tanulókká válnak, és ők is találkoznak az összes információval, amit gyakoroltatni akarunk.

kettoskor-3Nagyon kell figyelni, az interakciók idejére, és arra hogy a külső körön lévők csak a jelre és csak egyszerre lépjenek tovább.

Nagyszerű differenciálási lehetőség, ha már ismert a játék, és ha a tartalom csak egy-egy szó vagy évszám, hogy egy tanulónk kezében esetleg több, 2-3 kátya is van. Így akik gyorsabban válaszolnak többet gyakorolnak.

A kettős kör 12, 14, 16 tanulóval ideális. Ennél nagyobb létszámmal is megvalósítható, de már nehezebb koordinálni. Viszont nagyszerűen megoldható egy osztály kettébontásával: egyik csoport kettős kört játszik, másik csoport önálló vagy csoportmunkát végez, majd cserélünk.

Sokat lendít a dolog eredményességén, ha a gyerekek a kérdéskártyák elkészítésében is részt vesznek. Nagyon ügyeljünk arra, hogy a kártyák egységesek legyenek.

Például a kérdésoldalra írjunk zölddel a válaszoldalra barnával. A színek szerepét már nem taglalom, mert többször is megtettem ebben a cikksorozatban.

Mindez itt is érvényes.
Jellemző egy budapesti matematika-fizika szakos kollégám e-mailben megírt tapasztalata:

kettos-kor4Remélem minden kedves kolléganőnek és kollégának hasonló tapasztalata lesz, aki kipróbálja a kettős kör módszerét.

kettoskor5


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.