Nem is tanulunk, „csak” játszunk!

Memorizálási játékok alkalmazása a konkrét tantárgyi tanulásban – memória-dominó

Azzal a kérdéssel fejeztem be legutóbbi cikkemet, hogy a tartósabb megjegyzés érdekében hogyan tudjuk élményszerűbbé, érzelemmel telítetté tenni a tanulási folyamatot.

Ennek egyik legeredményesebb módja, ha a megtanulandó tartalmak felhasználásával memorizálási játékokat készítünk, szervezünk. A játékok során a gyerekek gyakran kerülnek egymással interakcióba, egymástól is többször hallják, látják a megtanulandókat, közben sokat nevetnek, tehát sok apró pozitív érzés és élmény kapcsolódhat a tanulandó információkhoz.

Nézzünk erre egy konkrét példát, legyen ez a memória-dominó

Memorizálandó szavak, évszámok, jelek stb. esetén készíthetünk a gyerekeknek – később ők is egymásnak dominókártyákat. Ennek tartalma lehet idegen szó, magyar jelentés, évszám és esemény, költő és verse, tehát bármilyen párosítható információ. Ehhez nyilván szükséges csomagolópapír vagy karton filcek és olló.

Egy-egy dominó-lapon természetesen nem az egymásnak megfelelő informális tartalmak kerülnek egymás mellé, de az összes lap között keresgélve mindig megtaláljuk a megfelelő információt.

A gyakorlati megvalósításnak több módja is lehet, ha már készen vannak a dominók. Kioszthatjuk az osztály tagjai között, és a helyükön ülve, a megfelelő sorrendben mindig be kell olvasniuk a soron következő megfelelő tartalmat. Az alábbi rövid fizika példánál maradva ebben az esetben ez a következőképpen történik:

– Péter olvasd fel, milyen betűjel van a te dominó-lapodon baloldalt?
– Nagy F.
– Kinél van a párja? Minek a jele a a nyagy F?
– Nálam van. Erő – mondja a következő tanuló.
– Nagyszerű, és nálad milyen betűjel van?
– A nagy P?
– No, az minek a jele? Kinél van?
– Nálam. Nyomás – reagál újra egy tanulónk.

….. és így tovább.

domino1Rakjuk megfelelő sorrendbe a dominót!

domino2Csoportasztalokra ki is rakhatjuk a dominó-lapokat összekeverve és a csoporttagoknak rendezniük kell a megfelelő sorrendbe. Ebből akár versenyt is rendezhetünk a csoportok között.

Nagyon jó megvalósítási lehetőség még, hogy a gyerekek kapnak egy-egy dominó-lapot, és megpróbálnak a tartalmaknak megfelelően a lapokkal a kezükben sorba vagy körbe állni úgy, hogy a megfelelő tartalmak egymás mellé kerüljenek, és kialakuljon a helyes dominó sorrend. Ha a párok vagy kiscsoportok tagjai ugyanazon tartalomról egymásnak dominó-rejtvényt készítenek, és még meg is fejtik a másik feladványát, majdnem biztos, hogy meg is tanulták a memorizálandó tananyagot.

Nézzünk még néhány konkrét tantárgyi példát

A memóriadominó nagyszerű lehetőséget ad differenciálásra is. Az általunk gyakoroltatni kívánt információkból készített dominólapokat először tanulócsoportunk azon részének osztjuk ki, akikről úgy gondoljuk, hogy ezt a feladatot pontosan és precízen meg tudják oldani. Ők a fent már leírt módon a helyes információ sorrendet megkeresve felolvassák a dominólapokon található tudnivalókat.

Tanulócsoportunk fennmaradó részét kinevezzük bíráló bizottságnak. A bíráló bizottság minden egyes lépés után véleményezi, hogy a helyes információ hangzott-e el. A véleményezéshez ők természetesen használhatnak tankönyvi segítséget is. Csak a „bíráló bizottság” jóváhagyó véleménye után haladjon tovább a memóriadominó felolvasása. Így biztosítjuk, hogy az általunk fontosnak tartott megtanulandó tartalmak helyes sorrendben, megfelelő párosítással hangozzanak el, erre mindenki figyeljen és a megfelelő következtetéseket levonja.

Amikor a felolvasással a dominósor végére értünk, a dominólapokat kiosztjuk azok között, akik eddig a bíráló bizottságot alkották. Megkérjük őket, hogy a dominólapokkal a kezükben álljanak sorba úgy, hogy a megfelelő tartalmak egymás mellé kerüljenek, ahogy egy igazi dominóban illik.

Így azonnal kiderül, hogy a hallott és véleményezett információsor megfelelően rögzült-e a tanulókban. Ez a megoldás automatikusan belső differenciálást és kooperatívitást is biztosít, mivel tanulóink a lapokkal történő sorban állás közben egymást segítik és folyamatosan kontrollálják.

Természetesen nekünk jó pár példát el kell készítenünk először feladatul adva a gyerekeknek, hogy fejtsék meg, majd az elkészítésben is részt vennünk, hogy aztán önállóan is tudjanak ilyen tanulási játékokat készíteni. Megéri a fáradságot, mert ha eljutunk odáig, hogy megadott tartalmakra, párosítható információkra egymásnak készítsenek dominó-rejtvényt, akkor szinte biztosan megtörténik a stabil memorizálás, különösen az alkotó és gondolkodtató tevékenység és a kapcsolódó közösségi élmény és érzelmi hatások miatt.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.